Layout och kommunikation

För många år sedan gick jag en utbildning för att lära mig tryckteknik och layout. Det var vansinnigt kul och intressant, inspirerande!

Där lärde jag mig kommunikationens ABC. Det är till exempel lättare att läsa med ljus bakgrund och mörk text än tvärtom. (Jag förutsätter att man vill bli läst och att innehållet i texten är så viktig att man vill att den ska vara lättläst snarare än något annat) Man ska inte blanda för många typsnitt. En brödtext blir lättare att läsa med ett typsnitt som har så kallade ”seriffer”, det vill säga små avslutande klackar som binder ihop bokstäverna till sammanhängande ord. Times är exempel på ett sådant typsnitt. Rubriker kan gärna vara med typsnitt utan dessa klackar. Helvetica är ett exempel på ett sådant. Några sådana grundregler sitter i min ryggmärg. I den här bloggen skrivs brödtexten med ett typsnitt utan seriffer, och det passar den förvalda mallen bättre. Därför får det vara så. Man kan ha kul med typsnitt och experimentera. Det gör de flesta barn när de börjar använda Word. Men om man vill att det ska se proffsigt ut så begränsar man sig till de största typsnitten; Times New Roman eller Helvetica eller liknande. Annars ser det barnsligt och lite amatörmässigt ut.

Livet är brokigt, det vrider och vänder, snirklar sig framåt och förändrar ständigt den person som lever det. Mitt liv har gjort att jag ser på hur saker ser ut på mitt sätt – jag kan ju inte annat. Det är en blandning av konstnärsöga och reklamöga. Jag har jobbat med text och bild länge, länge, tills jag kom på att jag ville jobba med vad som finns inne i människor istället och började en ny bana.

Därför blir det fånigt att få layoutråd av amatörer.

7 thoughts on “Layout och kommunikation

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s