Baia 100 History Supreme

Detta bildspel kräver JavaScript.

Jag letade efter en GOD nyhet att skriva om, men lyckades inte finna en enda i vare sig SvD, DN, Expressen eller Aftonbladet. Till slut hittade jag nedanstående artikel i Dagens Industri. Och den är väl positiv? Dels är båten väldigt vacker, och dels har den blivit en god affär för ägaren, och dels tycks den vara till salu, om någon båtälskande spekulant bara får reda på det. Kanske genom vår blogg? I så fall har jag lyckats sammanföra två människor som behöver varandra, vilket väl vore en god nyhet.

Det har ryktats i vassen att den mystiske ägaren heter Robert Kuok, som är den rikaste mannen i Malaysia. Eller Ananda Krishnan, den näst rikaste. Men det är högst otroligt att någondera av dessa båda sluga affärsmän skulle riskera en så stor del av sin förmögenhet på en enda liten leksak. Vem det annars kan vara är okänt, kanske en politiker? Kanske till och med en grekisk politiker? De fick ju påfyllning i kassan nyligen.

Intresserad? Jag tar bara ½ promille i provision. Sketna 17,5 miljoner är ju försumbart i sammanhanget (hoppas jag har räknat rätt, det var så många nollor, nästan värre än på Vardagsprat, ett förfärligt nätforum på Passagen, haha).

Disigner är Stuart Hughes:

“Jag fick uppdraget att leda projektet History Supreme av en anonym affärsman från Malaysia som  önskade något unikt. Det är förmodligen den största uppgift jag påtagit mig än så länge. Yachten tog tre år att planera, och det var mycket svårt att få allting rätt. Vii har i projektet använt 100,000 kilo guld och platina. Jag täckte alla sorters ting med guld, så detta måste vara mitt mest ambitiösa projekt någonsin. Detta kommer aldrig att överträffas. Affärsmannen tog kontakt med oss och frågade om vi kunde göra det. Han vill även ha ett flygplan, men det skulle aldrig kunna lyfta om vi påtog oss det projektet. Så då sade han: ”Kan ni göra yachten?”, och vi sade: ”Vi ger det en chans!” Sedan var det ganska mycket frågan om: ”Kan ni göra detta i guld?”, eller ”Kan ni göra denna i guld?” Vi gjorde bara det vi blev tillsagda att göra, och är förtjusta över resultatet. Yachten byggdes i Italien och färdigställdes i Malaysia.”

Här är förresten Stuart Hughes hemsida: http://stuarthughes.com/newdawn/index.php

*    *    *

Och här är artikeln i Di:

En guldpläterad motoryacht med förgyllt däck, stolar av guld, ett guldakvarium på 68 kilo, och en vägg prytt av ett äkta ben från dinosaurien Tyrannosaurus Rex har blivit världens dyraste motorbåt.

En anonym affärsman från Malaysia kände att han ville ge sig ut på havet och bestämde sig för att skräddarsy en egen lyxbåt på över 100 fot. Han hade uppenbarligen pengar över. Notan för lyxyachten slutade på hela 4,8 miljarder dollar, motsvarande 30,2 miljarder kronor, rapporterar Dvice.

Trots den sanslösa prislappen är det faktiskt inte säkert att affärsmannen slänger pengarna i sjön. Tvärtom kan det hela bli en riktig god affär. Hans Baia 100 History Supreme har designats av den brittiska designern Stuart Hughes, som är känt för sin förkärlek till bling-bling, och britten har inte sparat på krutet.

Båten är tillverkad av inte mindre än 100,000 kilo guld och platina och med tanke på marknadspriserna för dessa ädla metaller skulle ägaren just nu tjäna pengar på att skrota båten. Guldpriset handlas kring 1,600 dollar eller 10,100 kronor per uns medan platina värderas ännu högre.

Metallvärdet på motoryachten är således någonstans mellan 35,3 och 39,7 miljarder kronor i dagsläget. Det är betydligt högre än vad det var när båten började byggas för tre år sedan och metallerna köptes in.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s